Teleurstelling over ‘voorlopig ontwerp’, 11 juni 2024

 

 

Beste buren,

Morgen, 12 juni, kunnen we het ‘voorlopig ontwerp’ voor de herinrichting bekijken. Dat ‘voorlopig’, hoewel formeel juist, is feitelijk een misleidend woord. De kans dat er nog iets substantieels aan het plan verandert is heel klein en dus zou iets als ‘op-wat-onbelangrijke-details-na-definitief’ een betere term zijn.

Natuurlijk is het mooi dat geprobeerd wordt de racebaan die de Westersingel nu te vaak is terug te brengen tot een 30 km straat. En dat de straat wat groener wordt. Maar hét hete hangijzer blijft in mijn ogen het parkeren.

Volgens mij willen heel veel bewoners dat parkeren in onze straten zo gauw mogelijk alleen voor vergunninghouders wordt.  En dan is het vervelend en teleurstellend dat de gemeentelijke projectgroep alleen maar doorverwijst naar de toekomstige discussies over het mobiliteitsbeleid.
Echt onbegrijpelijk is in mijn ogen de hardnekkige gemeentelijke keuze voor parkeren aan één kant van de straat. Alle auto’s moeten voor onze schepen blijven staan, zonder steekhoudende argumenten. Omdat ik het eigenlijk niet kon geloven heb ik het bij de projectgroep nog eens nagevraagd. Maar de gemeentelijke argumenten zijn toch echt:

Eenzijdig parkeren, zodat de (geparkeerde) auto het beeld niet overheerst, ‘rustiger’ om parkeren aan één zijde te houden.
Mag het beeld aan de waterkant dan wel overheerst worden door geparkeerde auto’s? Het beeld is volgens mij al een stuk rustiger als je langs een kant van de weg nog maar de helft van het huidige aantal geparkeerde auto’s ziet staan en dus meer groen. Aan één kant van de straat heb je wel een rustiger, autovrij beeld ja. Maar de ándere kant… Waarom moeten de scheepsbewoners met alle auto’s van de hele straat, de bedrijven daarachter en de bezoekers van de binnenstad opgescheept blijven zitten? Nu is de kans die pijn in ieder geval wat meer te verdelen zo lang die nog niet echt (vergunningparkeren) kan worden verminderd. Want als de straat eenmaal heringericht is blijft die verdeling vast nog een jaar of twintig gehandhaafd.

Eenzijdig parkeren biedt aan de andere zijde van de straat optimale ruimte voor de ondergrondse standplaats voor bomen (geen worteldruk)
Maar dat geldt toch net zo goed voor de bomen aan de waterkant? Die willen ook wel optimale ruimte en wat minder worteldruk.  Of hoeven die gewoon niet zo mooi te worden?

Parkeren op de kade als link naar de (historische) kade; plek voor laden, lossen
Ooit zei de projectgroep dat hun  uitgangspunt was ‘rust langs de gevels, reuring aan de kade’. Maar geparkeerde auto’s zijn toch geen reuring. En die geven al helemaal geen historisch beeld. Wel beperken ze de blik op het historische varend erfgoed.

Er is aan de woningzijde onvoldoende ruimte voor het aantal benodigde parkeerplaatsen.
Maar dat hoeft ook niet: het gaat om de helft van het aantal plaatsen en daar is ruimte genoeg voor.

Het lijkt me dat de keuze op veel praktischer argumenten moet zijn gebaseerd:

  • Veruit de meeste geparkeerde auto’s zijn van bewoners of bezoekers van de woningen en bedrijven, ook van bedrijven aan de Tesselschadestraat: de veiligheid is gebaat bij minder oversteken naar geparkeerde auto’s
  • Bomen aan beide kanten van de Westersingel verdienen goede plantvakken
  • Aan de ‘woningkant’ moet ruimte blijven voor klussers en bezorgers om te parkeren, anders dan in het groen of op het trottoir

En dan nog de situatie langs de kade.
De keitjes worden vervangen door groen, dat is mooi. Maar verder blijft het voor de schippers nog gissen wat de uitwerking zal worden. Wie gaat/gaan er nu de komende tijd serieus en in detail aan de voorzieningen op de kant werken? Naar de kwaliteit, naar de bruikbaarheid en naar de opstelling, bedoel ik dan. De schippers huren de ligplaatsen mét die voorzieningen van de gemeente. Het is niet zomaar straatmeubilair, ze betalen ervoor. In de ‘scheepsstrook’ van anderhalve meter, die er nu ook al is zouden volgens het verslag ook de scheepsvoorzieningen moeten zitten. Maar die strook is bedoeld voor afmeren en wegvaren: voor bolders en landvasten. Alleen daarvoor. De meerringen, struikeldingen en vreselijk onhandig bij afmeren en wegvaren, blijven. De schippers lijken geen palen of bolders te krijgen, zonder argument.
Er is nog steeds geen plan voor een fatsoenlijke, compacte vormgeving van alle ‘scheepsvoorzieningen’. Voor de broodnodige vervangers van de oude elektrapalen. Nu is alleen een vierkantje getekend voor, ja waarvoor? Dat is nog de vraag.

Alles bij elkaar hoor ik nogal wat teleurstelling bij gesprekken in de buurt. Ook over het planproces maar daar gaat het  nu even niet over. Ik zou de projectgroep vragen:

o   Haast te maken met invoeren van vergunningparkeren voor onze straten
o   De benodigde parkeervakken te verdelen over beide kanten van de Westersingel en aan beide kanten optimale boomvakken te realiseren
o   In overleg met de schippers een goede en bruikbare inrichting van de kadestrook te ontwikkelen.

Ik ben benieuwd.